Bab 1
Pendahuluan
問題の背景
ketika kata pendidikan terlintas dalam benak para pelajar, maka apa yang akan muncul pada fikiran mereka? Seragam putih, kelas yang terkadang begitu mengancam, majoriti guru yang keras, juga sistem yang cenderung autoritarian. Begitulah mungkin kata pendidikan terkonsep sedemikian rupa dalam perspektif majoriti pelajar Indonesia, dengan kecenderungan keras bahawa segala hal yang berbau pendidikan berarti harus memasuki satu institusi formal bernama sekolah. Dan ironinya, selok belok sekolah yang bercanggah dan sering kali menakut-nakutkan para pelajar juga harus terbawa ketika kata pendidikan melintas di fikiran mereka. Imbasnya, segala hal yang berbau pendidikan haruslah selalu mengancam dan menakutkan. Dan dalam realiti seperti ini, bagaimanakah para pelajar dapat meraih haknya dalam memperoleh pendidikan sehingga dapat terwujud kader-kader bangsa yang unggul dari kualiti dan kuantiti? Mungkinkah sekolah yang sekarang melandasi kita dalam memperoleh pendidikan telah benar-benar bekerja secara fungsional sesuai dengan visi pendidikan itu sendiri, iaitu untuk menyalurkan ilmu dari genarasi ke generasi, atau hanya sekadar melegalisir para remaja dengan seragam dan peranti lain sehingga dapat benar-benar dipanggil pelajar ?
Sejenak mari kita renungkan proses pendidikan sebelum sekarang, yang seringkali terkenal ortodok, jumud, dan kuno.
Dulu, pendidikan disampaikan melalui tembang, kidung, puisi, juga cerita kepahlawanan. Pelbagai tokoh agama telah mengambil kewujudan penting di sini. Kerana bagaimanapun, pokok-pokok pendidikan mempunyai hubungan langsung dengan ajaran agama itu sendiri. Seperti sejak abad 30SM, di Mesir orang-orang sudah
Sejenak mari kita renungkan proses pendidikan sebelum sekarang, yang seringkali terkenal ortodok, jumud, dan kuno.
Dulu, pendidikan disampaikan melalui tembang, kidung, puisi, juga cerita kepahlawanan. Pelbagai tokoh agama telah mengambil kewujudan penting di sini. Kerana bagaimanapun, pokok-pokok pendidikan mempunyai hubungan langsung dengan ajaran agama itu sendiri. Seperti sejak abad 30SM, di Mesir orang-orang sudah
1.2
rumusan masalah
1. bagaimana cara agar remaja memandang muzik sebagai seni yang perlu di jaga
2. bagaimana peranan orang tua mengarahkan remaja untuk menyukai seni?
2. bagaimana peranan orang tua mengarahkan remaja untuk menyukai seni?
1.3
tujuan penelitian
1.
supaya
remaja mengtahui tentang hobi sekedar seni
2.
remaja
tidak terkena candu yang salah dalah seni
3.Supaya tidak ada yang dirugikan
dengan adanya berbagai aliran seni
1.4
manfaat penelitian
1.
remaja
lebih dapat mendewasakan diri terhadap seni di indonesia
2.
remaja
lebih menghargai seni dalam negeri sendiri